Waar gaat deze blog over?
Start je website met het schrijven van websiteteksten.
Dat is een lastige. Het schrijven van teksten spreekt namelijk niet iedereen aan. Niet iedereen is tenslotte een enthousiast romanschrijver of blogger. Vooral als je wat meer visueel bent aangelegd zal je, denk ik, moeite hebben met het schrijven van teksten.
Je gaat waarschijnlijk liever aan de slag met kleuren, vormen, foto's of illustraties. Misschien 'zie' je het ontwerp van de website al helemaal voor je en kan je niet wachten om dit om te zetten in een eerste ontwerp. Dat is een aantrekkelijke optie, maar het is niet de snelste manier om je doel te bereiken.
Natuurlijk kun je een 'kant en klaar' website bestellen. Snel wat tekst en een paar foto's en klaar. Maar wat heb je dan? Een website, maar meer ook niet. Het zal niets bijdragen en ook niet gevonden worden.
Waarom eerst tekst?
De voornaamste reden waarom een website niet tot stand komt, is omdat de maker vaak niet weet waar die website eigenlijk over moet gaan of wat het doel ervan is. Uit ervaring, nu meer dan 14 jaar, weet ik dat het schijven van teksten voor een website vaak de belangrijkste horde is die eerst genomen moet worden.
Websitetekst voor zoekmachines.
Maar er is nog een reden waarom tekst zo belangrijk is en dat zijn de zoekmachines. Want zoekmachines lezen tekst, indexeren die vervolgens op een speciale manier en bepalen zo de positie in de zoekresultaten. Natuurlijk zijn er ook nog andere factoren die meespelen om de positie van de website te bepalen, maar het uitgangspunt is altijd tekst.
Je zou kunnen denken: 'Als ik maar genoeg tekst heb, dan zit ik goed', maar dat is helaas niet het geval. Helaas. Het is goed om in je achterhoofd te houden dat zoekmachines altijd op zoek zijn naar 'de beste mogelijke tekst' over een onderwerp waarna gezocht wordt. En wat nu precies de criteria zijn wat de 'beste tekst' de 'beste tekst' maakt, is onderdeel van het geheim van de zoekmachines.
Wil dit nu zeggen dat je teksten moet gaan schrijven voor zoekmachines? Nee, want dat werkt ook niet. De teksten moeten van jezelf komen, als expert op het gebied, waarin je vertelt over je producten of diensten.
Het uitgangspunt moet dus goede, relevante tekst zijn. Tekst die informeert, interessant is, een oplossing biedt voor een probleem waarmee je zit en komt van iets of iemand met gezag of autoriteit op dat gebied.
Daarom moet je nadenken over wat je doet en wat je wilt bereiken.
Want, wat is dit nu precies wat je doet? Kun je dat omschrijven? Kun je het ook uitleggen aan mensen die je niet kennen? En dan bedoel ik niet zoiets als; 'ik ben bakker, of ik verkoop ... Want bakkers en verkopers zijn er genoeg. En het beroep 'bakker' of 'verkoper' hoef je ook niet uit te werken, dat staat namelijk al op de Wikipedia.
De vraag is dus; 'wat doe jij precies'?
Jij verkoopt iets, maar wat precies? Waarom moet klanten nu bij jouw zijn en niet bij je concurrent? Wat maakt jouw aanbod beter, wat doe je beter dan de concurrent?
Oké, maar hoe nu verder? Hoe pak je dit aan? Laten we beginnen bij het begin. De homepage.
Stel, je bent een bakker. Pak dan een stuk papier en schrijf bovenaan 'Bakker'. Maak nu een overzicht zoals hier beneden.
In de tekening hierboven heb je aangegeven dat 'Bakker' (H1) het belangrijkste onderwerp is waar alles op deze pagina om draait. Of het woord 'bakker' ook precies het juiste 'zoekwoord' is voor deze pagina, dat komt later pas aan de orde. Eerst moeten we duidelijk hebben waar het om gaat.
Nu je weet wat je belangrijkste onderwerp voor deze pagina is, kun je nadenken over bijpassende tekst.
Dit moet een korte inleiding zijn van wat jij het belangrijkste vind. Iets dat je bezoekers direct over je moeten weten. Het is tenslotte de eerste tekst die ze lezen over je bedrijf. Bijvoorbeeld dat je naast een klassieke winkel ook online bestellingen aanneemt en thuis bezorgd. Of dat je een ambachtelijke bakker bent die uitsluitend werkt met natuurlijk grondstoffen etc.
Nu je duidelijk hebt wat je hoofdonderwerp is kun je zaken gaan opsplitsen. Iedereen weet nu in grote lijnen waar het over gaat, nu ga je zaken verder uitdiepen.
Op de homepage staat dat je naast brood (h2) ook gebak (h2)en chocola(h2) verkoopt. En nogmaals, of dit al de juiste 'zoekwoorden' zijn is van latere zorg.
Een goed moment om een korte omschrijving te maken voor elk onderwerp.
Je kunt dit heel beknopt houden, maar je kunt er ook voor kiezen om elk onderdeel uitgebreid te behandelen.
Heb je geen tijd om voor elk onderwerp een stukje tekst te schrijven, maak dan een overzicht met een algemeen inleidende tekst.
Wil je elk onderwerp goed tot zijn recht laten komen, schrijf dan specifieke teksten voor bijvoorbeeld elke broodsoort, gebak of chocola.
Wat je keuze zal zijn is mede afhankelijk hoe groot je de website wilt maken! Een overzichtspagina voor brood, of toch een aparte pagina voor elke broodsoort?
Ben je bijvoorbeeld gespecialiseerd in chocola kunt je er ook voor kiezen om hier speciaal aandacht aan te besteden door hier wel meerder pagina's aan te gaan wijden en voor de andere onderwerpen alleen een overzichtspagina te ontwikkelen. Hieronder zie je het schema van de teksten die geschreven moeten worden. Hoeveel en waar je zelf de meeste aandacht aan wilt besteden is aan jezelf om te bepalen.
Schrijven van websiteteksten met behulp van AI.
Mijn tip is om de verleiding te weerstaan om teksten puur met AI te schrijven. Wat bedoel ik daarmee? Open een chatbot zoals ChatGPT en vraag de bot een stukje tekst te schrijven over je onderwerp. Dus zoiets als; 'schrijf tekst van ongeveer 300 woorden over bruinbrood'.
Ik weet zeker dat de Chatbot daar een leuk stukje tekst over zal genereren.
Stel je voor dat alle bakkers in Nederland dat zouden doen, vanwege de snelheid en het gemak! Dan staat het internet binnen de kortste keren vol met ongeveer dezelfde tekst over bruinbrood. En als al je teksten op deze manier zijn geschreven dan schiet je daar niets mee op.
Wil dit zeggen dat je AI helemaal niet moet gebruiken? Nee, maar doe het met verstand. Schrijf eerst zelf je tekst en als je denkt dat je het aardig voor elkaar hebt laat het dan door de AI analyseren en laat je tips geven. Zo krijg je de optimale tekst die jij wilt, tekst met een heel persoonlijke noot.
Conclusie.
Het schrijven voor websites is lastig. Begin met wat jij denkt dat het hoofdonderwerp zal zijn voor de website. Neem er rustig de tijd voor, overleg met anderen. Vraag hen hoe zij jouw bedrijf zien. Wat vinden ze goed en wat minder. Schrijf alles op, gewoon wat er in je opkomt. De stijl, de zinsopbouw, etc. komen later aan de beurt. Staat alles op papier, gebruik dan de AI voor de structuur, handige tips etc.
Heb je voor jezelf duidelijk wat het hoofdonderwerp zal zijn, maakt dat de volgende stap alleen maar makkelijker. Maak nu je eerste grote verdeling, zoals hierboven met 'brood', 'gebak' en 'chocola'. Schrijf nu voor elk onderwerp je teksten. Ben je hier klaar mee, ga dan aan de slag met de volgende onderdelen per H2 etc.
En nu natuurlijk de hamvraag, heb ook ik gebruikgemaakt van AI voor deze tekst. Het antwoord is, Ja. Heeft AI dan alle teksten geschreven? Nee.
De tekst is van mezelf en AI heeft hier en daar suggesties gedaan ter verbetering. Sterker nog, ik heb AI gevraagd de tekst te optimaliseren, zonder veel succes. De tekst die eruit kwam was duidelijk niet van mezelf.
Dus heb ik gekozen voor mijn eigen, aangepaste, tekst.
FAQ
Waarom is het belangrijk om met tekst te beginnen bij het maken van een website?
Tekst is belangrijk bij het maken van een website omdat het helpt om het doel en de inhoud van de website te definiëren. Als je niet weet waar je website over gaat, kan het moeilijk zijn om te beginnen met het ontwerpen en bouwen ervan.
Hoe kunnen zoekmachines invloed hebben op de effectiviteit van een website?
Zoekmachines lezen en indexeren tekst om de positie van een website in de zoekresultaten te bepalen. Daarom is het belangrijk om relevante en kwalitatieve tekst te hebben op je website.
Wat is de rol van websiteteksten in het bereiken van een hogere positie in zoekresultaten?
Zoekmachines zijn altijd op zoek naar 'de beste mogelijke tekst' over een onderwerp waarnaar gezocht wordt. De 'beste tekst' is informatief, interessant, biedt een oplossing voor een probleem en komt van iemand met gezag of autoriteit op dat gebied.
Hoe kan ik beginnen met het schrijven van websiteteksten voor mijn website?
Begin met het definiëren van het hoofdonderwerp van je website. Schrijf vervolgens teksten die gerelateerd zijn aan dit onderwerp en deel deze op in secties, zoals in de blogpost is geïllustreerd.
Wat is de rol van AI bij het schrijven van websiteteksten?
AI kan worden gebruikt om suggesties te doen voor het verbeteren van je tekst, maar het is belangrijk om je persoonlijke touch te behouden. De tekst moet van jezelf komen en niet volledig door AI worden gegenereerd.