Voorbeeld: Je website heeft elke maand zo rond de 1000 bezoekers en van die bezoekers kopen er ongeveer 100 een dienst of product via de website. Stel je winstpercentage is €50,- per klant, dan zijn de verdiensten 100 x €50,- = €5000,- per maand.
Wat nu als je, door het toepassen van SEO, je er 1000 bezoekers per maand bij zou krijgen en dat ook hier 100 personen iets bij u zouden kopen. Dan verdien je elke maand dus €5000,- meer! Stel dat je hiervoor elke maand €500,- zou uitgeven aan SEO? Dan verdien je met SEO €9500,- per maand en zonder €5000,-!
Klopt, als je maar genoeg betaald en blijft betalen. De zoekwoorden, de woorden waarmee je gevonden wilt worden, binnen AdWords worden namelijk in ‘real time’ verhandeld op een beurs.
Stel je biedt 1 euro voor een zoekwoord en de concurrent 1,10 dan is de kans groot dat deze bovenaan staat in de zoekresultaten. Nu is de prijs van een zoekwoord alleen niet doorslaggevend, maar als je ervan uitgaat dat de concurrent ook weet hoe AdWords werkt dan is dit realiteit. Dus zolang je genoeg betaald en blijft betalen is er niets aan de hand.
Dit is dan ook het grootste verschil met SEO. Voor SEO betaalt je natuurlijk ook, maar als je stopt blijft je wel zichtbaar in de zoekresultaten. Een goede positie via SEO blijft vaak voor langere tijd zichtbaar. SEO duurt langer, soms wel maanden, maar het effect is ook langdurig.
Wilt je resultaten boeken op de korte termijn, je hebt bijvoorbeeld een product of dienst in de aanbieding of wilt een nieuw product-dienst op de markt brengen, dan is AdWords zeker een goede methode.
Wat hebt je aan een website die niet of slecht gevonden wordt? Het is een beetje als een kunstwerk op zolder. Jij en een paar familieleden weten waar het staat, maar de rest? Maak het zichtbaar, hang het op een plek waar het gezien mag worden!
Hans