Lokale ondernemers
online zichtbaar

Als je bedrijf of winkel een fysiek gebouw is, een gebouw van steen bijvoorbeeld waar je klanten ontvangt, of je bedient klanten  op locatie in jou omgeving, dan is lokale SEO iets voor jou.

Dit is een methode waarbij je gebruik maakt van de lokale algoritmes van Google. Hoewel er een zeker 'overlap' is met 'gewone' SEO zorgt lokale SEO voor een betere zichtbaarheid van je bedrijf of winkel bij jou in de buurt.

Local Pack

google local pack

Als lokale ondernemer wil je gevonden worden voor je zoekwoorden en bedrijfsnaam in de Google Local Pack .

Dit is het blok bovenaan de zoekpagina waarin Google ondernemers toont uit een regio.

Is een bezoeker bij jou in de buurt en op zoek naar een dienst/product die jij aanbied, dan kun je hier helemaal bovenaan de pagina, getoond worden in de local pack. Een dienst van Google waar je niets voor hoeft te betalen!

Om je een idee te geven hoe je dit allemaal voor elkaar kunt krijgen heb ik hieronder mijn stappenplan staan.

Stappenplan

We beginnen met een audit.

Als eerste gaan we kijken hoe het zit met je website, als je die hebt tenminste. Zijn daar technische problemen mee, hoe zit het met de inhoud en de inkomende links?

Omdat ik alleen nog Webflow CMS-websites bouw kan ik je niet verder helpen met WordPress, Joomla of een andere CMS. Heb je helemaal geen website, geen probleem!

Ik kan je op weg helpen met Google Mijn Bedrijf. Hier heb je geen website voor nodig! Google Mijn Bedrijf (GMB) is een belangrijk onderdeel van lokale SEO, maar staat los van je bestaande website. Dus ook als je geen website hebt, of een website die niet met Webflow gebouwd is, laat deze mogelijkheid om je bedrijf of winkel lokaal te promoten niet liggen.

Google biedt het gratis aan. Als de audit gedaan is kijken we samen naar de uitkomst en maak ik een plan van aanpak.

Plan op maat voor iedere klant

Net als met 'gewone' SEO is er ook voor lokale SEO geen '1 plan voor alles'. Aan hand van de uitkomsten van de audit en het lokale zoekwoorden onderzoek, bepalen we wat er moet gebeuren om je bedrijf lokaal meer zichtbaar te maken.

Omdat resultaten vaak een tijdje op zich laten wachten en denk dan eerder aan maanden dan weken, is het verstandig om een plan te maken voor minimaal 6 maanden!

Continue optimaliseren

Om te kijken of het gemaakte plan ook resultaten oplevert krijg je elke maand een overzicht. In dit overzicht staan de resultaten van de gestelde doelen. Halen we die, blijven ze gelijk etc.

Omdat lokale SEO, net als gewone SEO tijd nodig heeft 'om door te werken' in Google, kun je hier niet direct definitieve conclusies uit trekken, maar laten ze eerder een trend zien. Goed of slecht.

Elke 6 maanden bespreken we het bestaande plan en bepalen dan of we doorgaan, zaken wijzigen of stoppen.

Google Mijn Bedrijf

De Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding is eigenlijk niets anders dan je lokale nieuwe homepagina. Het is belangrijk dat je bedrijf getoond wordt in de 'local pack' op de Google zoekpagina, zodat je gevonden wordt door zoekers bij jouw in de buurt. Laat zien wat je in de aanbieding hebt en welke producten en diensten je aanbied.

Ik zorg ervoor dat je een goede eerste indruk maakt, help je met het verkrijgen van reviews en optimaliseer je berichten en foto's.