Waar gaat deze blog over?
Google mijn bedrijf
Achterhoeker’s zijn een stug volk. Ik kan het weten, want ik ben er zelf één. Nieuwe dingen bekijken we kritisch en stappen niet zomaar ergens in omdat het een trend is. Eerst maar eens afwachten en ‘kieken’ wat er gebeurt!
Op zich is daar niets op tegen, we zijn tenslotte wie en wat we zijn, maar af en toe werkt dat tegen ons. Soms wacht je net iets te lang en mis je de bus!
Op één punt is de Achterhoeker echter net als alle andere ondernemers. Het gebruik van Google mijn Bedrijf (GMB). Al jaren op de markt, maar weinig goed gebruikt.
Waarom? Omdat men denkt dat het niet belangrijk is. Want het gaat toch alleen maar om een plekje op Google Maps?
Nee, dan Facebook. Voor veel ondernemers is dit nog steeds het platform waar je moet zijn als lokale ondernemer. Alleen gebruiken ze het vaak verkeerd en is de impact meestal heel beperkt of zelfs afwezig.
No local business"has" to be active on Facebook in order to succeed online. (https://moz.com/learn/seo/facebook-marketing-for-local-businesses)
Met andere woorden; ‘je hebt Facebook niet nodig om succes te hebben online’.
Bij Facebook gaat het namelijk om sociale interactie. Veel bedrijven gebruiken dit kanaal dan ook om met hun omgeving te communiceren. Wie je bent als bedrijf, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Plus, je moet er actief mee bezig zijn. En dan bedoel ik niet alleen reclame stukje plaatsen waar men iets mee kan winnen, maar actief bezig zijn met het bouwen aan je community. Erg tijd intensief.
Niet alleen adverteren.
Waarom? Omdat Facebook een kanaal is waar mensen met je willen communiceren, niet alleen maar naar je reclame willen kijken. Af en toe een advertentie kan geen kwaad, maar de bulk zal toch moeten gaan over jouw, je bedrijf, wat je doe, hoe je het doet, waar je voor staat en wat je interesses zijn.
Nu terug naar een kanaal dat wel van invloed is op je lokale online presentie, GMB.
En niet alleen van invloed, maar ook gezien wordt als de meest belangrijke factor voor je lokale bekendheid. Belangrijker zelfs dan de homepage van je website, als je die hebt. Waarom?
GMB-vermelding staat bovenaan zoek pagina.
Je GMB-vermelding heeft een zeer hoge zichtbaarheid omdat dit een van de eerste dingen is die mensen zien wanneer ze naar uw bedrijf zoeken (dat is SEO!). Klanten zullen je website misschien nooit bezoeken als ze alle informatie, die ze nodig hebben, al in GMB kunnen vinden!
GMB en mobiel gebruik.
GMB is ook geweldig voor mobiele gebruikers omdat je mobiel vooral de zoekresultaten 'bij jou in de buurt' laat zien. En omdat mobielgebruik enorm is toegenomen levert dit extra bezoekers op. Een goede reden dus om goed te presteren in GMB.
In tegenstelling tot Facebook hoef je binnen GMB ook niet aan een community te werken, maar ‘alleen’ aan je lokale bekendheid. Wie je bent, wat je verkoopt/aanbiedt en waar je zit.
Samenvatting.
Facebook kan je online presentie verbeteren, maar bedenk dan wel dat hier veel tijd en energie in gaat zitten en dat adverteren via Facebook niet gratis is. Ook is het niet noodzakelijk voor je lokale online succes.
GMB kost minder tijd, adverteren is gratis en het is momenteel ‘de’ factor voor je lokale online succes.
Dus beste Achterhoekers, waar wacht je nog op? Claim je bedrijf en ga aan de slag met GMB.
En heb je hulp nodig bel dan!