Waar gaat deze blog over?
Wat zijn de verschillen?
Logo’s zijn er in alle maten en vormen. Ieder bedrijf heeft er tegenwoordig wel één. Een grafische voorstelling van je bedrijf(je) waardoor mensen in een oogopslag kunnen zien dat jij het bent. Maar wat nu als je op zoek bent naar een nieuw logo, welke past dan het beste bij je bedrijf?
Om een goed keuze te kunnen maken is het belangrijk te weten welke type logo’s er zijn. Logo’s kun je, grof gezegd, indelen in vijf groepen.
1. Het symbool
2. Het woordmerk
3. Het lettermerk
4. De combinatie
5. Het embleem
Aan de hand van de voorbeelden hieronder kun je zien wat, wat is! Bij elk type logo staat ook een korte beschrijving over welke situatie het beste past bij dit logo.
1. Symbool
Als je voor een symbool kiest moet je rekening houden met een lange aanlooptijd wat betreft bekendheid. Omdat het logo geen tekst bevat en ook niet synoniem hoeft te staan voor een product of dienst, moet het via reclame-uitingen onder de aandacht gebracht worden. Heb je een klein budget zal het dus heel lang duren voordat de koppeling logo-product gemaakt wordt.
Dit logo is vooral geschikt voor bedrijven die wereldwijd opereren en over een groot marketingbudget beschikken.
2. Woordmerk
Hoewel het misschien heel eenvoudig lijkt om te maken, gewoon je merknaam in een leuk lettertype zetten, en klaar is Kees! Helaas. Bij een echt woordmerk komt meer om de hoek kijken. Gewoon een leuk lettertype zoeken voor je bedrijfsnaam is namelijk niet voldoende. Een echt woordmerk wordt namelijk geschreven in zijn eigen, speciaal daarvoor ontworpen lettertype. Een lettertype ontwerpen is al geen eenvoudige taak, laat staan één die nog niet bestaat.
Ook dit logo is, gezien de kosten om het te ontwikkelen, eigenlijk alleen geschikt voor grote bedrijven met een behoorlijk marketingbudget.
3. Lettermerk
Stel je hebt een bedrijf met een lange (moeilijk te onthouden) naam. Of een naam die voor andere culturen moeilijk of helemaal niet uit te spreken is, of daar heel iets anders betekend? Dan is een lettermerk een hele uitkomst. Maar let wel op met de lettercombinaties! Sommige combinaties kunnen een heel beladen betekenis hebben en doen je merk dan meer kwaad dan goed.
Zeker als je van plan bent om zaken te gaan doen met jouw onbekende culturen, zoek dan goed uit of de combinaties geen speciale (beladen of andere) betekenis hebben in die landen.
4. Combinatie
Zoals de naam al aangeeft is dit een combinatie van een ‘symbool’ en een ‘woordmerk’. Dit is een veel voorkomend logo. Veel kleine bedrijven, maar ook multinationals maken gebruik van dit soort logo’s.
In tegenstelling tot een puur woordmerk wordt er vaak gebruik van een al bestaand lettertype. Hierdoor wordt er bespaard op de ontwikkelingskosten voor een uniek font type.
5. Embleem
Een embleem is eigenlijk ook een combinatie logo, maar met dat verschil dat het woordmerk of lettermerk, geheel omsloten is door het symbool. Het is een soort van ‘schild’ met daarop de teksten en/of symbolen. Ook een veel voorkomend logo.
Ben je dus op zoek naar een logo voor je bedrijf, bedenk dan waar en hoe groot je bedrijf zou kunnen worden. Blijf je in Nederland of ga je over de grens, nu of in de toekomst? Is het de bedoeling ook in het buitenland of in andere culturen te gaan verkopen onderzoek dan goed of het symbool, lettermerk of naam geen speciale betekenis heeft in die landen! Dit kan je een hoop ellende en geld besparen.