De sesamstraat figuren Erny en Bert

Het wordt steeds ingewikkelder

3
May
2020
update-
Leestijd is: leestijd

Waar gaat deze blog over?

10% betere zoekresultaten dankzij BERT

Als je nu denkt; ‘wat hebben Bert van Sesamstraat en Google met elkaar te maken’? Dat kan ik je zeggen; helemaal niets.

BERT is een nieuw algoritme dat Google toepast voor betere zoekresultaten. BERT is de afkorting van ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Maar dat kunt u gelijk weer vergeten.

BERT is door Google in het leven geroepen om de zoekresultaten van bezoekers beter te kunnen begrijpen. In het verleden had Google namelijk nog moeite met de context van bepaalde woorden.

Neem nu het woordje ‘golf’. Het woord ‘golf’ heeft meerdere betekenissen. Zo kan het gaan om een type auto, maar ook om het spel-sport golf, of om de bewegingen van o.a. water! Welke van de drie bedoeld wordt moet duidelijk worden uit de context waarbinnen het geplaatst wordt.

Voor mensen is het gelijk duidelijk waar ‘golf’ voor staat als ik zeg; ‘ik stond aan het strand, keek naar de zee en zag een golf’. De kans dat ik een auto van het type golf zag of iemand die golf speelt op zee is niet erg logisch. Hier gaat het dus om de beweging van water. Maar wat als ik deze ‘zoekopdracht’ in Google zou ingeven?

Bij Google zitten geen mensen achter de schermen die elke zoekopdracht apart beoordelen dat wordt gedaan door een slim algoritme. En dit algoritme moet dus uit de context waarbinnen het woordje ‘golf’ gebruikt wordt moeten ‘snappen’ dat hier gaat om de beweging van water!

In het verleden lukte dit soms, maar soms ook niet. Zo kon de zoektocht met het woordje golf eindigen met als resultaat allemaal type auto’s, de sport of de beweging van bijvoorbeeld water! Niet echt handig dus.

Om dit te verbeteren is er nu dus BERT. Google heeft dit uitgebreid getest en zegt dat 10% van alle zoekresultaten zullen veranderen door de inzet van BERT. Voorlopig alleen in de Engelse taal, maar dat zal binnenkort uitgebreid worden naar andere talen.

Gamechanger

In de wereld van ‘machine learning*’ en voor Google is dit een echte ‘gamechanger’! Google gaat dus steeds beter begrijpen wat we eigenlijk bedoelen en waar we naar op zoek zijn als we iets intypen in hun zoekmachine.

Ranking invloeden

Dit zal ook van invloed gaan zijn op de ranking van pagina’s. Wie hier iets van gaan merken is moeilijk aan te geven. Maar je kunt ervan uitgaan dat webpagina’s die puur geschreven zijn voor zoekmachines en niet voor menselijke consumptie, een flinke opdoffer zullen krijgen. Mochten uw webpagina’s dus binnenkort flink zakken in de zoekresultaten dan weet u wat u te doen staat! Namelijk informatieve, waardevolle en interessante teksten gaan schrijven voor uw bezoekers. De zoekmachines kunt u vanaf vandaag links laten liggen, want deze worden met de dag slimmer en weten binnenkort direct of u ze probeert te beïnvloeden door spitsvondige en gemanipuleerde teksten.

Kunnen we ons weer bezighouden met wat belangrijk is en onze tijd niet verder verdoen met allerlei regeltjes rond zoekmachine manipulatie!

Ik kijk er naar uit.

*machine learningdit is een geautomatiseerde manier waarmee een computerprogramma zichzelf leert hoe om te gaan met de aangeboden data en daaruit zelf conclusies te trekken. Het leert dus zichzelf iets aan en handelt vervolgens daarnaar.  

FAQ

Blog overzicht