Waar gaat deze blog over?
Geen tijd!
Als er iets is waar veel ondernemers gebrek aan hebben dan is het wel tijd. Tijd is altijd een probleem, want er gebeurt vaak zoveel op een dag dat je planning al achterhaald is op het moment dat je die hebt bedacht.
Je bent heel druk en dan is er ook nog zoiets als een website. Bijna elke ondernemer heeft er één, maar of en wat deze voor je bedrijf doet? Eigenlijk heb je geen idee. Je hoort wel eens wat over SEO, links en zoekwoorden, maar tijd om je hier in te verdiepen heb je niet. Is ook niet echt iets wat je interesseert.
Maar gezien de concurrentie vandaag de dag moet je wel. Want als je de enige bent zonder website, tussen al je concurrenten, dan is dat wel een beetje vreemd. Dus wat te doen?
Een oplossing is om alles uit te besteden.
Je zoekt op het web een webdesign bureau waarvan je denkt dat ze er verstand van hebben en laat hen alles doen. Ze ontwerpen je website, vertellen je wat belangrijk is, schrijven de teksten, leveren de foto's en illustraties en maken soms ook nog een video.
Dit heeft voor- en nadelen.
Het voordeel is dat je een website krijgt die er niet alleen goed uitziet maar technisch ook nog eens goed in elkaar zit. Je kunt hier voor kiezen, maar of deze website erg succesvol zal worden?
De makers van je website zijn goed in hun vak, maar niet in het jouwe. Ze weten alles van websites etc., maar hebben vaak geen idee waar jij mee bezig bent en dagelijks mee te maken hebt. Logisch, want niet iedereen kan overal even goed in zijn.
Wat krijg je dan?
Een design dat gebaseerd is op een template, omdat dit enorm scheelt in de kosten. Wat is een template? Dit is een ontwerp gemaakt door een professionele designer die door velen gebruikt word. Nadeel, het is niet erg origineel.
Het verschil met de concurrent is vaak moeilijk niet te zien. Zelfde ontwerp, alleen andere kleuren, foto's, teksten etc. en dat was het dan.
Is dit slecht?
Dat hoeft niet. Als je prachtige foto's hebt, je bezoekers trakteert op originele en vakkundige info, video's etc. dan hoeft dit geen nadeel te zijn. Maar wat als dit allemaal ook nog eens verpakt is in een origineel ontwerp?
Oké en verder?
Professionele foto's en illustraties zijn duur om te maken, of je moet zelf erg creatief zijn en hier zelf voor zorgen. Daarom maken webdesigners vaak gebruik van stock foto's en illustraties. Je kunt die online kopen bij foto en illustratie bibliotheken, waar professionele fotografen en illustratoren hun producten verkopen. Ook hier, des te beter de foto, des te duurder. Als je hiervan gebruik maakt let er dan wel op dat je niet dezelfde foto's uitkiest als je concurrenten en dat ze een beetje passen bij je bedrijf. Dus geen glamour foto's met fotomodellen.
Zoekwoorden en teksten.
Een goed webdesignbureau zal zoekwoorden uitkiezen die passen bij je bedrijf en daarop teksten gaan schrijven. Hoe goed die teksten zijn is erg afhankelijk van het talent van de schrijver. Als je pech hebt zullen je teksten niet zoveel afwijken van die van je concurrenten en maak je ook hier niet het verschil. Google zal dus ook geen enkele reden hebben om jouw teksten hoger te plaatsen dan die van de concurrenten. Waarom ook? Ze bevatten niets nieuws voor je bezoekers, dus waarom de moeite nemen?
Website zelf bijwerken.
Het is mij altijd een raadsel waarom zoveel ondernemers websites willen die ze zelf kunnen bijwerken. Want vaak doen ze er heel weinig mee. Met een beetje geluk verschijnt er in het begin nog een stukje nieuws of vervangen ze een foto, maar na een tijdje is het vaak wel gebeurd. Heb je dus geen tijd om hier regelmatig aandacht aan te besteden, kies hier dan niet voor. Je kunt je geld dan beter besteden aan een eenvoudige, maar mooi website en af en toe je webdesigner de opdracht geven foto's of stukken tekst te vervangen.
Heb je ook niets van doen met updates, hackers en de extra kosten voor licenties etc.
Conclusie.
Heb je als ondernemer geen tijd voor een website, maar je wilt toch present zijn op het web, kies dan voor een mooie, maar eenvoudige website. Dat hoeft vaak niet meer te zijn dan 1 pagina. Besteed wat aandacht en geld aan de teksten en laat wat mooie foto's maken van je bedrijf of dienstverlening en klaar is Kees.
Wil je echter (veel nieuwe) klanten trekken met je website? Dan moet je serieus aan de bak en tijd en geld reserveren hiervoor. De tijden dat je met wat slimme trucjes goed presteert in Google zijn namelijk (bijna) voorbij.